Tuesday 4 June 2013

Barcelona – Casa Batlló IV., az epulet tovabbi reszei

A fenykutak
A hazban ket belso resz talalhato (angolul ‘building wells’, sajnos nem talaltam meg a magyar megfelelojet, igy elneveztem ‘fenykutak’-nak). Ezek valahogy ugy szolgaljak az epuletet, mintha a haz tudejei lennenek, mivel itt jon be a levego es itt hatol be a legtobb feny is. A falak kekek, mint az ocean, es keramiacserepek boritjak falait. Vess ra egy pillantast, mit veszel eszre?


Az epitesz eloszor is tervezett egy hatalmas fembol keszult racsot, aminek ablakain keresztul a feny lejuthat a kutak aljara is,


Gaudí elso okos otlete arra szolgalt, hogy levezesse a fenyt a legalso szintre is. Ezt ugy erte el, hogy a cserepek szineit varialta. Ot kulonbozo szint hasznalt, ami a nagyon vilagos kektol a kobaltig terjed. A kut tetejen, ahol mindig vilagos van (idojarastol fuggoen) a legtobbet hasznalt szinek a sotetek. Ahogy a feny lefele utazott, Gaudí egyre tobb vilagosabb csempet tett a falakra, es a kut legaljan mar csak par sotetebb arnyalatot talalunk.





Azt akarta, hogy a leheto legkevesebb helyen legyenek egyenes vonalak. Nezd meg, milyen technikat alkalmazott. Ahhoz, hogy gombolyu feluleteket tudjon letrehozni, egy bizonyos modon kellett a cserepeket eltornie.



A masodik, fennyel kapcsolatos otlete az ablakok merete volt. A kut aljan az ablakok nagyok, es minden szinten egyre kisebbek lesznek.



Meg par reszlet:






A terasz
A terasz a haloszobakbol nyilik. Nezd meg a szoba mennyezetet. Ugy nez ki, mint egy vizcsepp, ami a vizfelszinbe robban. Valamilyek oknal fogva Gaudí ezt a ket szines oszlopot eppen a teraszra vezeto ajto ele tette.


Mindket oldalon az ablakok elott fenyaknak vannak, amiket szines korokkel diszitett.



Ez a terasz, es a haz masik oldala.




A terasz gyonyoruen lett csempezve. Meg ez a felulet sem volt sima, habar errol nagyon nehez olyan kepet kesziteni, ami visszaadja a szelid hullamokat.



A terasz hatso reszen, a falon viragtartok talalhatoak. Talaltam egy kepet, ami bemutatja a ‘kertet’ a Batlló csalad idejeben.




Az ivek
Ahogy abban az idoben szokas volt, a haz legfelso resze a szolgak reszere volt fenntartva. Ez egy nagyon egyedileg tervezett ter, mivel a haz tobbi reszevel ellentetben ez teljesen feher es tele van boltivekkel. Az ivek alatt setalva az embernek az az ervese, mintha egy kepzeletbeli sarkany testeben setalna. (Pont annak a sarkanynak, aminek a gerince az epulet tetejen talalhato.) Ezeknek az iveknek a hasznalata Gaudí tobb epuleteben is megjelenik, mint peldaul a Casa Milá-ban, vagy a Sagrada Familia-ban. Az ivek kozott hasadekok talalhatoak, amik a szelloztest biztositjak.



Nehany szobat meghagytak az eredetileg berendezett allapotukban, hogy lassuk, hogyan eltek a szolgak akkoriban. Ez a szoba ezeknek volt az egyike. Allitolag a kad, amit a kepen latsz, eredeti.




Nagyon tetszett ez a szoba. Nem tudom, mennyire van koze Gaudí-hoz, de a mennyezet teljesen ugy nezett ki, mintha sok, resnyire nyitott sarkanyszem nezne rad. A kepek sajnos nem adjak vissza az elmenyt.



Gaudí annyira sokoldalu volt, hogy meg butorokat is tervezett a hazaihoz. Ime egy a sok kozul:



Vegre befejeztem a haz bemutatasat. A legjobbat hagytam a legvegere, ugyanis az utolso Casa Batlló blogban felviszlek benneteket a haz tetejere!

No comments:

Post a Comment